Na początku roku przeprowadzono badanie dotyczące stylu życia, postaw oraz zachowań Polek z wielkich miast w wieku od 18 do 25 lat. Wykazało ono zaskakujące zmiany w nastawieniu i podejściu młodych kobiet do życia. Potwierdziło też fakt ukształtowania się i konsolidacji nowej grupy pokoleniowej - egeneracji.
Dotychczas e-generacja oznaczała jedynie pokolenie ludzi żyjących w dobie Internetu. Przeprowadzone jakościowe, pogłębione badania pokazały jednak, że przynależność do nowego pokolenia, czyli dojrzewanie i życie w dobie nowoczesnych technologii, znacząco wpłynęła na ukształtowanie nowych wzorów kobiecości wśród kobiet w przedziale wiekowym 18-25.
E-generacja to niepewni mężczyźni oraz silne i świadome kobiety. Stabilizacja i bezpieczeństwo to atrybuty pożądanego życia. Kobiety są wielozadaniowe, pełniąc kilka ról jednocześnie. Na pierwszym planie jest „rodzinność” i „kobiecość”, ponieważ w przyszłości zamierzają harmonijnie godzić zawodową i prywatną sferę życia, będąc świetnymi pracownikami i idealnymi matkami. Na dalszym planie znajduje się kariera, która jest ważna, ale nigdy nie za wszelką cenę. Własna atrakcyjność to wygląd zewnętrzny i osobowość. „Po raz pierwszy od długiego czasu spotykam się z wynikami badań, w których bezpieczeństwo finansowe nie jest utożsamiane z karierą. To naprawdę interesujący aspekt” – powiedział Tomasz Sobierajski, socjolog, dziennikarz, wykładowca akademicki, autor wielu publikacji i raportów z badań dotyczących zagadnień społecznych. „Warta zauważenia jest również tendencja rodzącego się coraz większego szacunku dla tzw. zwykłych zawodów. Kiedyś ceniono jedynie zawód lekarza czy adwokata, potem dołączyli do nich prezesi i dyrektorzy - tzw. ludzie sukcesu. Tutaj, spotykamy się z uznaniem dla takich zawodów jak: kosmetyczka, sprzedawca czy masażystka. Ważne jest tylko to, by dany zawód wykonywać dobrze. To na prawdę nowe podejście, nowego pokolenia” – dodaje.
Najbardziej zaskakujące wnioski dotyczyły jednak sfery życia prywatnego. Okazało się bowiem, że w efekcie wczesnego wejścia w okres inicjacji alkoholowej, seksualnej i imprezowej, dziewczyny poszukują względnego „wyciszenia”, co zbliża je do lifestylu obecnych 30-latek. I najważniejsze, stały partner dla e-generacji to norma, symbol stabilizacji, czego dowodem ma być pierścionek zaręczynowy na palcu, niekoniecznie oznaczający przyszłe małżeństwo. „Przyznam szczerze, że mimo swoich licznych spotkań z różnymi kobietami w „Mieście Kobiet” (TVN Style), wyniki badań były dla mnie zaskoczeniem. Okazało się, że młode kobiety to fajne, rozsądne dziewczyny. Ciągle zapominamy, że to, o co myśmy cały czas walczyły, one maja od zawsze. Powrót do wartości konserwatywnych na pewno poskutkuje pewnym odwrotem w postawach następczyń e-generacji. Ale na tym przecież polega równowaga w społeczeństwie” – tak skomentowała badania Marzena Rogalska.
Badanie „Młode Polki z wielkich miast” przeprowadzone zostało na przełomie lutego i marca 2008 roku przez firmę doradczą, specjalizującą się w strategiach i innowacjach marketingowych - Stratosfera. Inicjatorem badań była agencja Headlines Porter Novelli.