Era smartfonów przynosi użytkownikom sporo korzyści. Posiadanie zaawansowanej technologicznie komórki wiąże się jednak z nowymi zagrożeniami wynikającymi z jej użytkowania, również dla naszych finansów. Telefonu coraz częściej używamy do obsługi np. konta bankowego. Jak w dobie wszechobecnej technologii mobilnej nie wpaść w pułapkę i nie narazić się na szkody finansowe – podpowiada Expander.
Raport TNS Mobile Life 2013 wykazuje, że już 31% Polaków posiada smartfona. Co ciekawe aż 41% posiadaczy tych inteligentnych telefonów nie wie, że ich komórka potrafi nie tylko odbierać połączenia telefoniczne i wysyłać SMS-y, ale też znacznie więcej. Niestety niesie to za sobą liczne zagrożenia. Użytkowanie zaawansowanego technologicznie sprzętu, przez osoby nie znające jego możliwości, może przynieść bowiem szkodę, również finansową. Internet na smartfonie
Obecnie nawet najtańsze smartfony, które często można nabyć za złotówkę w abonamencie u operatora sieci komórkowej, mogą łączyć się z Internetem. Osoba nie będąca świadoma tej możliwości, po uruchomieniu telefonu po raz pierwszy zwykle sprawdza jego funkcje i wgrane programy, żeby poznać sposób jego działania. Jak się okazuje, część fabrycznie zainstalowanych aplikacji automatycznie łączy się z Internetem, w momencie ich uruchomienia. Będąc nieświadomym takiej możliwości, nie trudno więc o zwiększenie kosztów użytkowania swojego telefonu, o wartość transmisji danych.
Jeżeli nie chcemy rezygnować z używania Internetu i w pełni wykorzystywać możliwości jakie nam oferuje urządzenie, warto wybrać taki plan taryfowy, który oprócz darmowych minut czy SMS-ów, pozwala również korzystać z mobilnego Internetu w telefonie bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat. Z kolei w sytuacji, gdy mamy telefon na tzw. kartę, u każdego z operatorów możemy wykupić pewien określony pakiet danych za kilka bądź kilkanaście złotych. W jego ramach możemy łączyć się z siecią, do momentu wyczerpania środków zgromadzonych na koncie. Natomiast osoby, które nie zamierzają korzystać z Internetu w telefonie powinny zablokować taką możliwość bezpośrednio w urządzeniu. Jeżeli nie wiemy jak to zrobić, najlepiej jest udać się do salonu naszego operatora komórkowego z prośbą o pomoc w wyłączeniu tej możliwości w telefonie. Dzięki temu unikniemy nieświadomego łączenia się z siecią, podczas używania aplikacji, które mogą wymagać przesyłu danych.
Zadbaj o bezpieczeństwo danych
Innym zagrożeniem dla nas i naszych finansów mogą być informacje zapamiętane w smartfonie. Osoby aktywnie korzystające z możliwości jakie oferują ich mobilne urządzenia, powinny zdawać sobie sprawę, jak wiele cennych danych, w tym finansowych, zachowują nasze urządzenia. Warto wymienić chociażby hasła do prywatnej i firmowej poczty, portali społecznościowych czy komunikatorów. Często w telefonie zapisujemy loginy do różnych serwisów internetowych, numery PIN do kart płatniczych i kredytowych, nasze domowe budżety czy numery kont bankowych. Należy więc odpowiednio zabezpieczyć się by te informacje nie dostały się w niepowołane ręce.
Niestety w tym wypadku nie ma jednej złotej rady, która pozwoli nam zabezpieczyć dane w 100 procentach. Na pewno warto zainwestować w program antywirusowy, dedykowany specjalnie dla smartfonów. Ochroni on nasze urządzenie przed atakami złośliwego oprogramowania, czyli wirusów. Innym sposobem zabezpieczenia naszych danych zgromadzonych na telefonie jest instalacja programu, który na wypadek zgubienia bądź kradzieży urządzenia, pozwoli nam zdalnie wyczyścić całą jego zawartość, kasując jednocześnie wszystkie prywatne dane zapisane w telefonie. Bezpieczeństwo zwiększy również instalacja dodatkowych aplikacji tylko z zaufanych i sprawdzonych źródeł, pochodzących z oficjalnych sklepów z aplikacjami, takich jak Google Play, Microsoft Marketplace czy Apple App Store.
Mobilne finanse
Szczególną ostrożność należy zachować instalując, a później użytkując aplikacje, za pomocą których logujemy się do naszego konta bankowego. Niezmiernie istotne jest by pobierać te aplikacje tylko z pewnego źródła, najlepiej bezpośrednio z oficjalnej strony internetowej naszego banku. W przypadku mobilnego korzystania z kont bankowych należy pamiętać, że żadna aplikacja, oprócz bankowej, nie powinna pytać nas o login i hasło do naszego konta bankowego. Naszą czujność powinna wzbudzić także wszelkie zapytania w aplikacjach o dane karty kredytowej.
Korzystanie z mobilnych technologii w smartfonie może przynieść wiele korzyści, pozwala zaoszczędzić czas, a często również pieniądze. Należy jednak pamiętać, że możliwości, które nam dają nowoczesne urządzenia, mimo że pomocne, mogą okazać się dla nas bardzo kosztowne, jeżeli będziemy używać ich bez przemyślenia i odpowiedniego zabezpieczenia.