10% Polaków kupiło w 2006 r. samochód. Zdecydowana większość (89%) wybrała auto używane. Tak negatywny, z punktu widzenia producentów samochodów osobowych, obraz polskiego rynku motoryzacyjnego tłumaczony jest małą zamożnością społeczeństwa.
Wyniki ostatniego badania TNS OBOP pokazują jednak, że pozaekonomiczne czynniki wyboru samochodu nabierają coraz większego znaczenia. Cena pozostaje głównym aspektem branym pod uwagę przy wyborze samochodu (46% wskazań). Ale na drugim miejscu plasuje się postrzeganie marki - zaufanie do niej, czy przekonanie o jej wysokiej renomie (40%). „Ekonomiczność” - rozumiana jako niski koszt utrzymania oraz eksploatacji samochodu - jest wciąż istotnym powodem wyboru auta danej marki, choć w coraz mniejszym stopniu.
Aspekt ekonomiczności - ważny dla 26% badanych - wymieniany jest prawie równie często jak „dobra opinia/ ogólnie dobry samochód” (24%), „niezawodność” (24%), „wygoda/ wielkość” (23%) oraz „wygląd” (20%).
Wyniki badania wskazują również, że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na inne kwestie pozaekonomiczne: coraz większego znaczenia nabiera bezpieczeństwo samochodu, czy wcześniejsze doświadczenia z marką lub modelem (po 14%). Wyniki badania TNS OBOP znajdują potwierdzenie w danych sprzedażowych nowych aut, które wskazują, że największym tempem wzrostu popytu w 2006 roku charakteryzowały się marki premium, czyli bezpieczne, renomowane, ale niekoniecznie ekonomiczne samochody.