Każdy, kto zdecyduje się wesprzeć działalność Pajacyka może udać się 2 grudnia do restauracji, pubu czy kawiarni oznaczonych charakterystycznym plakatem Świątecznego Stołu. Wystarczy zamówić kawę, czy też zjeść obiad z rodziną i można mieć pewność, że 10% z każdego rachunku zostanie przeznaczone na dożywianie dzieci w Polsce i na świecie. Do tej pory do akcji włączyło się ponad 400 lokali z całego kraju. Pełna lista dostępna jest na stronie www.pah.org.pl oraz www.pajacyk.pl.
Ambasadorką Pajacyka i kampanii PAH „Świat bez głodu" jest Agnieszka Dygant. Jak co roku, akcję wspierają znani właściciele lokali gastronomicznych oraz miłośnicy kuchni Robert Sowa, Marta Gessler, Wojciech Malajkat oraz Zbigniew Zamachowski.
- To wyjątkowa akcja pełna myśli o naszych dzieciach. Świąteczny Stół Pajacyka pozwala zająć stanowisko, troszczyć się, edukować, wspierać i pomagać. Wszystko zaczyna się od jedzenia. - powiedziała Marta Gessler - restauratorka, właścicielka Qchni Artystycznej.
Polska Akcja Humanitarna od 1998 roku prowadzi program dożywiania dzieci „Pajacyk". Potrzeby nadal są ogromne. Szacuje się, że 153 miliony dzieci na świecie cierpią z powodu głodu. W Polsce w 2010 r. ok. 12% dzieci do lat 18 żyło w rodzinach, w których poziom wydatków był niższy od ustawowej granicy ubóstwa. Konsekwencją tego stanu było niedożywienie, będące przyczyną wielu deficytów w rozwoju dziecka objawiających się na trzech płaszczyznach: fizycznej, psychicznej i społecznej. Dzieci, których dieta jest uboga w witaminy i mikroelementy niezbędne do prawidłowego rozwoju mają obniżoną odporność, cierpią na niedowagę, przeważnie są mniejsze od rówieśników. Niedożywione dzieci z ubogich rodzin na ogół charakteryzuje brak wiary we własne możliwości i niska samoocena, nierzadko towarzyszą im również poczucie osamotnienia i bezsilności.
Część akcji stanowi także wydanie książki kulinarnej "Gotuj z sercem", ze sprzedaży której dochód przekazywany jest na dożywianie dzieci. Znani Szefowie kuchni oraz Restauratorzy dzielą się sekretami kulinarnymi z czytelnikami, jest to także swego rodzaju kulinarny przewodnik po Polsce, pozwalający odkryć restauracje, w których fascynacja sztuką kulinarną łączy się z wrażliwością społeczną.
- Zachęcam wszystkich celebrytów, restauratorów, szefów kuchni do udziału w tym przedsięwzięciu i marzę, aby taka akcja była kontynuowana również w ciągu całego roku. Nauczmy się dostrzegać potrzeby innych ludzi - małych ludzi, którzy są przecież naszą przyszłością - mówi jeden z ambasadorów książki i Świątecznego Stołu Pajacyka - Robert Sowa.